IX yüzillikdə Ərəb xilafətinin hərbi-siyasi qüdrəti xeyli
zəifləmişdi. Əyalət hakimlərinin müstəqilliyi artmış, işğal olunmuş torpaqlarda
xalq azadlıq hərəkatları geniş vüsət almışdı. Getdikcə artmaqda olan ara
çəkişmələri mərkəzi hakimiyyəti sarsıtmaqda idi. İmperiyanın ucqarlarında xırda
dövlətlər - əmirliklər yaranırdı. Bu dövlətləri ayrı-ayrı sərkərdələr -
keçmiş ərəb canişinləri idarə edirdilər. Onların əsasını qoyan nəsillər zaman
keç-dikcə yerli xalqlara qarışırdılar. Abbasilər xilafətinin dağılması
yaxınlaşırdı.
Abbasilər imperiyasına
qarşı xalq azadlıq hərəkatlarının başlıca mərkəzlərindən biri olan Azərbaycanda
müstəqillik meyli daha güclü idi. Ərəb əsarətinə
qarşı mübarizənin gedişində geniş torpaq mülkləri, habelə müxtəlif
imtiyazlar ələ keçirmiş iri torpaq sahibləri əslində müstəqil yerli hakimlərə
çevrilmişdilər. Onların Abbasilər xilafətindən asılılığı formal şəkil almışdı.
Azərbaycanın ayrı-ayrı vilayətlərini əslində müxtəlif sülalələr idarə
edirdilər. Təbriz, Mərənd, Miyana, Urmiya, Muğan, Aran, Şirvan, Beyləqan, Şəki,
Sənariyə, Qəbələ, Dərbənd ayrı-ayrı nəsillər tərəfindən idarə olunurdu. Bu
sülalələrin bəziləri ərəb mənşəli olsalar da, onlar artıq yerli əhali ilə
qaynayıb qarışmışdılar .
Abbasilər
xilafətinin dağılması gedişində yaranan müstəqil dövlətlərdən biri Şirvanşahlar
dövləti idi. Şirvan əvvəllər Azərbaycanın
quzeyində kiçik bir vilayət idi. Dərbənddən Kür çayına doğru Xəzər
dənizi sahillərindəki Azərbaycan torpaqlarını əhatə edirdi. Həmin vilayətin
mərkəzi Xəzər sahilində - Şamaxı-Dərbənd ticarət yolunun üstündə yerləşən Şirvan şəhəri idi. Sonralar
Şirvanşahların özlərinə tabe etdiyi geniş ərazilər də "Şirvan"
adlanmağa başladı. Bu dövləti Məzyədilər sülalə-si idarə edirdi.
Şirvanşah Məzyədilər sülaləsi tarix ədəbiyyatında bəzən Şeybanilər və ya
Yezidilər sülaləsi də adlanır.
Məzyədilər kökcə Rəbiə
adlı ərəb tayfasından idilər. Hələ xəlifə Osmanın
(644-656)
zamanında Aranı işğal edən Salman ibn Rəbiə bu tayfanın nümayəndəsi idi.
Rəbiə tayfasının Şeybanilər nəslindən olan Məzyədilər Azərbaycanda hələ o
zamandan yerləşməyə başlamışdılar. Məzyədilərin görkəmli nümayəndəsi olan Yezid
ibn Məzyəd xəlifə Harun ər-Rəşid zamanı
Güney Qafqaz vilayətlərinin,
o cümlədən Şirvanın hakimi idi. Yezid ibn Məzyəd ərəblərin Azərbaycanda
möhkəmlənməsində mühüm rol oynamış, bu yerlərdə gedən döyüşlərdə görkəmli bir
sərkərdə kimi ad çıxarmışdı. O, Azərbaycanda Xilafətə dayaq yaratmaq məqsədilə
buraya Rəbiə tayfasından, həmçinin Misirdən və Suriyadan çoxlu ərəb köçürmüşdü.
Ərəblər, əsasən, Aran, Şirvan və Dərbənddə yurd salmışdılar. Yezid ibn Məzyədin
özü də burada çoxlu torpaq mülkləri ələ keçirmişdi.
Məzyədilər
ilk dəfə Aranda paytaxtı Bərdə olan yarımmüstəqil əmirlik yaratmışdılar.
O zaman Bərdə bütün Güney Qafkazda ərəb idarəçiliyinin mərkəzi idi. Azərbaycan
torpaqlarını, o cümlədən Aran, Şirvan, Dərbənd, həmçinin Ermənistan ərazisini
idarə edən ərəb canişini Yezid ibn Məzyədin iqamətgahı da Bərdədə idi. Bütün bu
torpaqları o, Şirvan valisi kimi idarə edirdi. Ömrünün sonunadək Azərbaycanda
yaşayan Yezid ibn Məzyəd 801-ci ildə Bərdədə ölmüş və burada da dəfn olunmuşdu.
Yezid ibn Məzyədin ölümündən sonra onun oğulları Əsəd, Xalid və Məhəmməd
Güney Qafkaz valisi təyin edildilər. 859-cu ildə Məhəmməd ibn Yezid Gəncəni bərpa etdirib öz iqamətgahını bura
köçürdü. Məzyədilərin müstəqilliyi artdı, onlar Azərbaycanda daha da
möhkəmləndilər.
Zaman
keçdikcə ərəb məzyədilər soyu yerli əhali ilə qaynayıb qarışdı. IX əsrin
sonlarında Aran, o cümlədən Bərdə Sacilərin əlinə keçdiyindən
məzyədilərin buradakı nümayəndələri də Şirvana köçdülər; türkləşməkdə olan ərəb
nəsilləri, əsasən, Şirvan torpaqlarında cəmləşdilər.
861-ci
ildə Məzyədilər sülaləsindən olan Heysam ibn Xalid Şirvanı müstəqil elan
edərək "Şirvanşah" titulu götürdü. 917-ci ildə qonşu Lahicanşahlıq
Şirvanşahlar dövlətinə birləşdirildi. Bununla bağlı olaraq Şirvanşah Əbu
Tahir (917-948) 918-ci ildə hərbi-strateji baxımdan çox əlverişli mövqedə
yerləşən qədim Şamaxını bərpa etdirib paytaxtı Xəzər sahilindəki Şirvan
şəhərindən bura köçürdü. Bundan sonra Şirvanşahlar dövlətinin paytaxtı Yezidiyə
adlanmağa başladı. Şirvanşahlar dövlətinin müstəqilliyi daha da artdı,
ərazisi genişləndi.
"Əbu
Tahirin və sülalənİn sonrakı nümayəndələrinin hakimiyyəti illərin-də
Azərbaycanın şimalındakı xırda mülklərin Şirvan ətrafında birləşdiril-məsi
davam etdirildi. Şirvanşahın qoşunları Qəbələ (981-982), Bərdə (982) və Şabranı
(983) ələ keçirdi. Xilafətin zəiflədiyi dövrdə Azərbaycan ərazisinin çox
əhəmiyyətli bir strateji məntəqəsində - Qafkaz dağları ilə Xəzər dənizi
arasındakı keçiddə yaranmış və ərəb mənşəli Haşimilər tərəfindən idarə
olunan Dərbənd əmirliyinin Şirvanşahlar dövlətinə birləşdirilməsinin (988) böyük əhəmiyyəti oldu.
Azərbaycan türklərinin elliklə yaşadığı və buna görə də əski qaynaqlarda
"Dəmir qapı" adlandırılan Dərbənd Azərbaycanın qədim
vilayətlərindən biri idi. Şirvanşahlar Dərbəndi ələ keçirdikdən sonra Dərbənd səddini və şəhərin qala divarlarını təmir
etdirib möhkəmləndirdilər. Dərbənddən başqa Xursan və Təbərsaran da Şirvanşahlar dövlətinə qatıldı. Ayrı-ayrı vaxtlarda Şəki və Sənariyə
hakimləri də Şirvanşahlardan asılı vəziyyətə salınmışdılar.
Abbasilər xilafətinin
zəiflədiyi dövrdə Azərbaycanın quzey torpaqların-da müstəqil Şirvanşahlar
dövlətinin meydana gəlməsi mütərəqqi tarixi hadisə idi. Bu dövlətin yaranması
Azərbaycanın başqa yerlərində də qədim dövlət ənənələrinin dirçəlməsinə təsir
göstərdi. Bundan başqa, Şirvan-şahlar dövlətinin güclənməsi və Dərbənd
keçidinin bərkidilməsi quzeydən Azərbaycan torpaqlarına hücum edən alanlar,
sərirlər, ruslar və başqa yadellilərin basqınlarına qarşı mübarizəni də
asanlaşdırdı.